Edukacja

NAUCZANIE ALTERNATYWNE

Edukacja domowa jest wciąż zjawiskiem nowym, nie do końca oswojonym i niewielka grupa osób ma pojęcie, w jaki sposób powinna przebiegać. Często ludzie rozumieją przez nią jedynie brak klasówek czy konieczności wstawania rano, możliwość chaotycznego wyboru tego, czego chcą się uczyć i niewielką kontrolę nad tym, co robią. My jednak definiujemy ją jako możliwość zdobycia umiejętności praktycznych, większą kreatywność pracy oraz naukę kompetencji, które jutro staną się niezbędne do życia.

NATURALNA DWUJĘZYCZNOŚĆ

Dzięki codziennej nauce języka angielskiego nasi Uczniowie posługują się nim biegle niemal od samego początku. Wiemy, jak istotne jest to w życiu dorosłym, dlatego dajemy możliwość uzyskania międzynarodowej Certyfikacji Cambridge Assesment English na poziomiach:

JAK PRZEBIEGA EDUKACJA ALTERNATYWNA W NASZEJ SZKOLE?

Opiekunowie Ucznia decydują się na współpracę z nami na podstawie umowy.

Pod koniec każdego roku szkolnego Uczeń bierze udział w egzaminach wyznaczonych przez zaprzyjaźnioną szkołę z którą współpracujemy, do których przygotowujemy (kompleksowo wspieramy w ich organizacji, Rodzic nie musi niczego pilnować).

W myśl zasady EDUKACJA TO RELACJA podjęliśmy współpracę z Niepubliczną Szkołą Podstawową MOST, znajdującą się pod Warszawą.

To właśnie w tym miejscu:

Odbywać się będą egzaminy dla naszych Uczniów (w ciekawej i przyjaznej formie dla Dziecka, wykorzystując elementy pedagogiki przeżyć, pedagogiki zabawy i edukacji outdoorowej).

Na stałe konsultujemy wszelkie kwestie związane z dydaktyką i realizacją PP (Opiekunami ED, Nauczycielami i Dyrekcją).

Wydawane będą świadectwa szkolne.

 Nasi Uczniowie mają dostęp do większej społeczności – chętnie uczestniczymy w warsztatach/wycieczkach/ wydarzeniach organizowanych przez placówkę oraz zapraszamy społeczność do nas!

Uważamy się za placówkę XXI wieku, ponieważ:

  • łączymy atmosferę wolności edukacji alternatywnej z konkretnym pomysłem na naukę
  • chcemy wyposażyć naszych Uczniów w kompetencje, które ułatwią im życie i pozwolą na bycie OBYWATELAMI ŚWIATA
  • realizujemy założenia autorskiego programu NIWELOWANIA NIERÓWNOŚCI KULTUROWYCH, poprzez obcowanie z odmiennymi kulturami na co dzień
  • pracujemy w oparciu o naturalną dwujęzyczność, stosowaną w codziennej komunikacji (zajęcia prowadzone są w języku polskim i angielskim codziennie)
  • szukamy talentów i hobby naszych uczniów, proponując im próbowanie różnych aktywności
Metodologia

01

Uczniowie nie korzystają z podręczników

02

Pracujemy metodą projektową

03

Łączymy nowe technologie z dobrodziejstwami sztuki i natury

04

Wykorzystujemy metodę TPR – Dzieci mogą być Nauczycielami i przewodzić grupie!

05

Działamy w oparciu o bloki tematyczne

06

Jesteśmy naturalnie dwujęzyczni

07

Często uczymy się na świeżym powietrzu

08

Wyznaczamy czas na naukę i odpoczynek

09

Jesteśmy społecznością Uczniowie-Rodzice-Szkoła, bo EDUKACJA TO RELACJA

10

Nie stosujemy tradycyjnego systemu oceniania, ani dzwonków

System oceniania

Feedback dla Ucznia i Rodzica

W naszej placówce nie stosujemy tradycyjnego systemu oceniania. Rodzice są jednak na bieżąco informowani o postępach swojego Dziecka, mają także wgląd do Jego prac. Ponadto, co 3. miesiące sporządzany jest pisemny feedback. Na co dzień korzystamy z wygodnej aplikacji która umożliwia całodobowy (24-7) kontakt z placówką. Dla Rodziców dostępne są m.in. opcje planowania obecności i nieobecności Dziecka, wysyłanie wiadomości do wszystkich pracowników, otrzymywanie natychmiastowych powiadomień o pogorszeniu stanu zdrowia Dziecka, czy możliwość przesłania zdjęć z aktywności w trackie dnia.

Nauczyciele uwzględniają zarówno sukcesy i osiągnięcia, jak i obszary do pracy. Podpowiadają, w jaki sposób Dziecko może zgłębić temat, z którym nie do końca sobie radzi, wspólnie wybierają sposób rozwiązania danego problemu. Jeżeli Uczeń przejawia chęć pogłębienia wiedzy z jakiegoś obszaru – wychodzimy poza ramy programowe czasem o kilkanaście poziomów!

Dodatkowo dwa razy w roku odbywają się konsultacje indywidualne, podczas których do dyspozycji Rodziców jest cały personel.

Przed rozpoczęciem współpracy każdy Rodzic otrzyma także PRZEWODNIK w formie pdf. – źródło wszystkich informacji, materiałów, wskazówek. Nasz autorski /know-how/ został stworzony z myślą o Rodzicach, aby w jednym miejscu zebrać wszystkie niezbędne zagadnienia i dzięki niemu ułatwić start w nowej rzeczywistości, nie tylko przyszłym Uczniom.

Planowanie i organizacja własna

Staramy się, aby Uczeń miał świadomość tego, na jakim etapie jest jego wiedza – regularnie tworzymy MAPĘ NAUKI, na której widnieją zagadnienia, poruszane na zajęciach. Dzięki temu Dzieci potrafią samodzielnie ocenić swoją pracę oraz zaplanować jej dalszą część. Buduje to w nich poczucie własnej wartości i sprawczości, pozwala na kształtowanie samodyscypliny i zarządzanie swoim czasem.

Nie przeprowadzamy sprawdzianów oraz kartkówek w tradycyjnym rozumieniu tych pojęć. Sprawdzamy umiejętności Uczniów w bieżącej pracy – zarówno samodzielnej, jak i grupowej. Bardzo duży nacisk stawiamy na wypowiedzi ustne (ale nie odpytywanie pod tablicą!) i umiejętności autoprezentacji (to właśnie w tych momentach obecna jest metoda TPR, gdzie Uczeń przewodzi grupie).

Stawiamy na swobodne budowanie wypowiedzi, wyrażanie własnego zdania i kształtowanie umiejętności poprawiania swojej pracy. Często zachęcamy do udziału w dyskusjach i tworzenia kontrargumentacji.

Zadania domowe

W naszej placówce nauka odbywa się jedynie (i aż) w czasie zajęć – nie zadajemy pracy domowej, chyba, że Uczeń sam wyraża chęć zrobienia czegoś dodatkowo. Dzięki rozszerzonej ilości godzin zarówno w bloku polsko-, jak i angielskojęzycznym mamy czas na zrealizowanie wszystkich naszych założeń, a także na wzięcie pod uwagę indywidualnych zainteresowań Uczniów.

Program nauki odpowiedzialności przez obowiązki

Głęboko wierzymy, że Dziecko jest istotną niezwykle sprawczą i kompetentną, jeśli tylko będzie miało na to przestrzeń. Dlatego od samego początku uczmy Dzieci samodzielności i świadomego podejścia do zadań, których się podejmują. Z tego powodu Niedźwiadki uczą się organizacji poprzez ramowy plan dnia, nakrywania do stołu, przygotowywania prostych posiłków, sprzątania czy pomagania kolegom. Instytucja dyżurnego, który jest wyznaczany demokratycznie przez całą grupę każdego poranka pozwala na powolne i stopniowe przyzwyczajanie do obowiązku szkolnego, ale przede wszystkim wpływa na wzrost poczucia sprawczości i decyzyjności. Zwracamy także uwagę na prawidłowe zachowania w grupie – używanie magicznych słów czy prawidłowa kultura jedzenia jest normalnym elementem życia, który wspieramy.

Terapia ręki/terapia pedagogiczna/TUS

Zajęcia, mające na celu świadome i celowane działania, z wykorzystaniem metod i technik, zmierzających do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie oraz wykorzystywania swoich zasobów. Dzięki zajęciom z terapeutą Dzieci uczą się regulowania swoich emocji, nazywania otaczającego Ich świata społecznego oraz zaawansowanych norm funkcjonowania w grupie. Efektem zajęć jest posiadanie przez Dziecko wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej, przy jednoczesnej pracy całego ciała oraz wglądu na drugiego człowieka.

Język hiszpański

Trzecim język wprowadzonym od pierwszej klasy jest język hiszpański. Zajęcia z native speakerem odbywają się regularnie, min. 3 razy w tygodniu i są skorelowane z materiałem przerabianym w pozostałych blokach językowych. Dzieci uczą się poprzez zabawę, z wykorzystaniem gier edukacyjnych, piosenek i tańca. Często także zajęcia odbywają się na świeżym powietrzu.

Logopedia

Raz w tygodniu każdy Uczeń jest objęty zajęciami logopedycznymi – indywidualnymi bądź grupowymi. Regularne ćwiczenia trenują koncentrację i pamięć. Program jest dostosowany do dynamicznie rozwijających się multijęzykowo Dzieci. Podczas lekcji wykorzystujemy dmuchawce, piórka, ćwiczenia z wodą i oddechem, teatrzyki cieni. W efekcie Dzieci są w stanie pracować nad istniejącymi już wadami wymowy lub zapobiec pojawieniu się kolejnych.

Instrumentarium Orffa

Lekcje, które wprowadzają Uczniów w świat muzyki i nauki gry na różnych instrumentach. Ćwiczymy lubiane przez Dzieci piosenki, jak i zapoznajemy Je z utworami klasycznymi, zapisem nut czy specyfiką gry na konkretnym instrumencie.

Wychowanie przez sztukę

Regularne wizyty w teatrze, w kinie czy w muzeach stanowią świetną podstawę do rozpoczęcia rozmów o otaczającym nas świecie oraz kształtują poczucie estetyki i umiejętności prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach. W sposób naturalny pokazują Dzieciom, że świat rozwija się na wiele sposobów, a uczyć można się wszędzie.

Wrażliwość i empatia na drugiego człowieka

Wsparcie charytatywne stanowi jedną z ważniejszych elementów uwrażliwiania Dzieci na krzywdy, których doświadczają inni, a także zachęcają do bieżącej pomocy w otaczającym Je świecie. Staramy się, aby minimum raz w miesiącu nasi Wychowankowie brali czynny udział we wspieraniu najbardziej potrzebujących osób.

Zdrowa korelacja

W naszej szkole pracujemy w oparciu o model klas mieszanych wiekowo (za wyjątkiem roczników, w których nabór jest bardzo duży). Co do zasady klasy podzielone są na: 0, 1-3, 4-6, 7-8. Klasy zawsze liczą max. 8 osób. Ostateczną informację na temat stanu faktycznego liczby klas można uzyskać kontaktując się ze Szkołą. 

Poznaj bliżej nasz zespół